Online zichtbaarheid; hoe vergroot jij je podium?

Ondernemers hebben er veel mee te maken. Hoe geef je je bedrijf een groot podium? Hoe val je op tussen al die anderen? In deze blog geef ik een aantal tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

1. Zorg voor goede websiteteksten

Het klinkt zo makkelijk, goede websiteteksten. Maar een goede tekst moet aan meer voldoen dan dat de woorden goed gespeld zijn en de zinnen lekker lopen.

Let erop dat je teksten niet te lang zijn. Mensen haken af als ze er te veel moeite voor moeten doen.

Is je SEO op orde? Ben je via de woorden die op je website staan goed te vinden via Google? Zo niet, een goede webdeveloper weet precies hoe hij/zij je website SEO-proof kan maken. (En nee, dan bedoel ik niet je lieve neefje, die op zijn zolder ook een website in elkaar kan knutselen ;))

2. Wees actief op Social Media

Op dit moment word je omvergeblazen door de hoeveelheid van social media platforms; Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Pinterest etc.

Kies er bij voorkeur drie uit waar je mee aan de slag gaat. Je kunt er beter een paar hebben waar je actief bent dan dat je er meerderen hebt waar je niet of nauwelijks tijd voor hebt.

Zorg ervoor dat je niet alleen berichten plaatst, maar dat je ook reageert op reacties.

Op Facebook zijn er veel aparte groepen waar je lid van kunt worden. Ga op zoek naar pagina’s die bij jouw onderneming passen en reageer op berichten.

3. Ga bloggen

Het meest lastige op Social Media is dat je steeds nieuwe en interessante content wil plaatsen. Probeer regelmatig een blog te (laten) schrijven. Deze kun je op je website zetten en delen via de verschillende platforms. Het zorgt voor nieuwe content, het kan helpen bij de vindbaarheid en mensen klikken wellicht door naar jouw website.

Onderwerpen kun je linken aan jouw bedrijf of aan hetgeen wat je zoal bezighoudt. Niets is fout, want het is jouw blog!

4. Zorg dat je Personal Branding op orde is

Je wat? Personal Branding betekent dat je een duidelijke huisstijl hebt die bij je past. Gebruik altijd dezelfde kleuren, zorg voor goede foto’s die bij jou en jouw bedrijf passen. Het hele plaatje moet kloppen. Het zorgt voor herkenbaarheid en dat mensen je gaan onthouden. Hierdoor gaan ze je leuk vinden en dan zijn ze sneller geneigd om een dienst bij je af te nemen en/ of met je te willen samenwerken.

5. Bouw een netwerk op d.m.v. e-mailmarketing

Als je veel mensen wilt bereiken is het verstandig om e-mailadressen te gaan verzamelen om nieuwsbrieven te gaan versturen.

De adressen kun je verkrijgen door met een actie of een weggever te werken op Social Media. Jij geeft iets weg, maar mensen moeten wel hun e-mailadres achterlaten en daar kun jij dus die nieuwsbrief naartoe sturen.

In die brieven kun je je volgers kennis laten maken met jouw nieuwe diensten/ producten. Misschien heb je tips om te delen? Zorg dat je dingen van waarde deelt, waar jouw potentiële klanten echt iets aan hebben.

Dit is nog maar een gedeelte van wat je kunt doen om je online zichtbaarheid te vergroten. Veel van deze dingen kunnen geautomatiseerd worden. Feit is wel dat dit tijd kost. Sommige ondernemers hebben hier de tijd niet voor, of maken hier in ieder geval geen tijd voor vrij.

Mocht je meer tips willen of kan ik je hiermee helpen?

Laat het me weten, ik help je graag!

Ingeborg