Online zichtbaarheid is ontzettend belangrijk voor een ondernemer en door verschillende businesscoaches wordt er enorm op gehamerd om daarmee bezig te zijn.
Het is ook waar. Als je jezelf op een goede manier profileert via zo’n kanaal, dan kun je daar contacten uit opdoen en wellicht worden dat uiteindelijk jouw klanten.
Maar hoe doe je dat dan op een goede manier? Wat is goed?
Nou ja, niks is echt fout, maar het één zal zeker beter werken dan het ander. Feit is ook dat wat voor jou werkt ook weer niet voor iedereen hoeft te werken.
Het begint al met het kiezen van de platformen waar jij actief wil zijn. Er zijn inmiddels zoveel social mediakanalen; Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Twitter, TikTok, Snapchat en officieel valt Whatsapp ook in deze categorie.
Veel mensen (waaronder ikzelf tot vorige week) rekenen Pinterest ook tot deze groep, maar dit is niet waar. Pinterest is bedoeld als zoekmachine en als inspiratiekanaal. Je gaat op dit platform niet uitgebreid socializen.
Dit is dus het bos, waar je misschien de bomen niet eens meer door kan zien. Het is echt niet te doen om overal actief te zijn. Je zult moeten kiezen…
Klein lichtpuntje; ieder platform heeft zijn eigen kenmerken en publiek en aan de hand daarvan kun je dus gerust al een aantal kanalen links laten liggen.
Social media is wel aan verandering onderhevig, dus het loont om die veranderingen te volgen.
Instagram was in den beginne een beetje een “Kijk mij eens mooi wezen kanaal”. Inmiddels is het één van de grootste met de meest uiteenlopende bezoekers, van pubers tot 65+ers.
Goed; de verschillen dus. Anno 2020 zijn Snapchat en TikTok vooral populair onder de jongeren. Snapchat werkt vooral met video-, en fotofilters, waardoor het een speels karakter krijgt. TikTok staat bekend om zijn (dans)video’s die massaal nagedaan worden door de jeugd en BN’ers.
Op Twitter zitten vooral mensen uit de politiek, journalistiek en de media. Wil je weten hoe mensen denken over een televisieprogramma of over wat een politicus heeft gedaan? Ga eens neuzen op dit kanaal en je krijgt alle (on)gevraagde meningen op een blaadje gepresenteerd.
LinkedIn is een zakelijk netwerk; hier vind je geen gezellige vakantiekiekjes. Dit kanaal is echt bedoeld voor sociale contacten, maar met een professioneel en werk gerelateerd karakter. Regelmatig komen er vacatures of oproepen voor opdrachten voorbij.
YouTube wordt door veel mensen gebruikt als “videodumpplek”. Er zijn zeker mogelijkheden tot sociaal contact, maar ze worden lang niet door iedereen gebruikt.
Instagram is een visueel platform. Eerst werd er vooral veel gebruik gemaakt van foto’s. Inmiddels komen er ook steeds meer filmpjes bij. Er is ruimte voor mensen die elkaar echt kennen, maar ook ondernemers kunnen hun merk laten zien en op deze manier onbekende volgers trekken.
Facebook is nog steeds ontzettend populair. Net als bij Instagram zijn er bezoekers van verschillende leeftijden actief. Voor een ondernemer is het lastiger om gratis onbekende volgers te bereiken. Er zijn wel manieren voor, maar dat zijn veelal betaalde opties.
Tot zover de verschillen. Kies hooguit 2-3 kanalen. Dat is echt genoeg. Als je er liever één kiest, ook prima. Ga voor het kanaal wat het beste bij jou past. Het gaat er niet alleen om dat je berichten plaatst. Het is vooral belangrijk dat je reageert op berichten van anderen. Dat je jezelf laat zien, dat je kennismaakt en verbinding zoekt.
Gaandeweg ga je misschien merken dat een bepaald platform toch niet zo bij je past. Dat is niet erg, maar steek er dan ook geen energie meer in. Dat is echt zonde van je tijd.
Heel veel plezier in het bos!