In loondienst was het geen issue, salaris. Ik werkte onder een CAO. Ik kreeg wat ik kreeg en daar werd niet over onderhandeld, het is een gegeven en daar doe je het mee.
Nu heb ik een prijs staan voor mijn diensten en daar heb ik goed over nagedacht. Tijdens de opleiding heb ik erover gepraat met mijn coach en met mijn opleidingsmaatje. Verder ook goed om me heen gekeken wat anderen doen en toen mijn prijzen bepaald.
Maar op de één of andere manier werkt het in het bedrijfsleven toch even anders. Ik hoor om me heen dat er opdrachtgevers zijn die denken dat ze op de markt zijn en dat ze over de prijzen kunnen onderhandelen.
Mijn man is webdesigner en in het begin, toen hij ook net zelfstandig was, had hij daar ook echt last van. “Joh, dat is maar een klein klusje, dat doe je er toch even bij? Oh, moet ik daarvoor betalen, dat vind ik wel jammer, ik had echt gedacht dat dat wel even voor niks kon.”
Ik heb het nog niet aan de hand gehad, maar ik heb er al wel over nagedacht hoe ik ermee om zou moeten gaan als het me overkomt.
Ik hoorde laatst verschillende vergelijkingen over de bakker. Op dat moment dacht ik: Ja, precies zo is het!
“Ik wil je brood eerst drie weken proberen en als ik het echt lekker vind, dan betaal ik.”
“Ik heb ooit eens een brood gekocht dat ik niet zo lekker vond, daarom wil ik jouw brood nu gratis.”
“2 euro voor een brood? Poeh, dat is duur, kan het niet goedkoper?”
“Ik heb al kaas gekocht en nu heb ik geen geld meer om brood te kopen, maar ik wil het wel hebben. Kan het niet gratis? Dan zorg ik dat je een goede testimonial krijgt.
“Ik wil jouw brood gratis, dan beveel ik je aan bij mijn grote netwerk van andere broodeters.”
Allemaal uitspraken die we gelukkig bij een echte bakker niet horen, maar als je zelfstandig ondernemer bent, dan herken je er vast wel een paar. Dus als je zo’n opdrachtgever tegenkomt kun je deze vergelijkingen gebruiken om aan te geven dat je je diensten niet gratis hoeft aan te bieden. Dat doet de bakker toch ook niet?