Instagram is enorm populair en niet alleen onder pubers, maar zeker ook onder volwassenen.
Steeds meer ondernemers zien dat veel van hun klanten actief zijn op dit platform en proberen daar opdrachten en werk vandaan te halen.
Insta is ontzettend gebruiksvriendelijk. Echt; een kind van 10 is er zo mee weg. Volwassenen zitten soms even te “pielen” en kennen niet altijd alle opties. Daarnaast hebben zij ook niet altijd de zin en de tijd om dat allemaal uit te gaan zitten zoeken.
Echter; als ondernemer is het toch wel heel erg handig om te weten wat je er nu allemaal mee kunt.
Sinds kort geef ik trainingen om hierbij te helpen. Het meeste heb ik geleerd uit online lessen bij anderen, maar ook veel door gewoon te doen. Lezen, uitproberen, fouten maken en weer opnieuw proberen.
Ik kwam erachter dat er heel veel (kleine) weetjes zijn, die inmiddels voor mij “gewoon” zijn, maar waar anderen nog nooit van hebben gehoord.
Die heb ik hieronder verzameld; doe er je voordeel mee!
Wist u dat:
1. Als je iets uit je feed in je stories wilt delen, dat je dan even op het “vliegertje” moet drukken?
Oke, iets meer uitleg. Als je door je feed scrolt zie je onder iedere foto links een hartje, daarnaast een spreekwolkje en daarnaast een ander icoontje; ik noem dat het vliegertje. Als je dat doet is de bovenste optie, delen in je verhaal. Vervolgens kun je teksten en gifjes toevoegen zoals je dat gewend bent. Voordeel is ook dat als mensen in je stories op die foto drukken, automatisch naar het bericht in je feed gaan. Wijs ze daarop met een gifje van een pijl met “klik hier” o.i.d. want veel mensen weten dit nog niet.
2. Je ook berichten kunt opslaan op Instagram?
Helemaal rechts onder de foto zie je een “vaantje”. Als je daarop drukt kun je berichten opslaan. Mocht je iets tegenkomen, maar even niet de tijd hebben om het helemaal te bekijken of te lezen, sla het op, dan kun je het later nog teruglezen. Je opgeslagen berichten vind je terug op je profielpagina. Druk rechtsboven op de 3 liggende streepjes en kies daar weer voor het vaantje: opgeslagen.
3. Achter de knop “statistieken” heel veel waardevolle informatie zit?
Als je een zakelijk account hebt, dan kun je de statistieken inzien. Deze zijn enorm uitgebreid. Je kunt zien wat je bereik is geweest en of er ook interactie is geweest. Dit kun je vergelijken met elkaar en zo kun je zien welke foto’s/ berichten er goed hebben gewerkt en welke iets minder. Je kunt daar vervolgens je nieuwe content op aanpassen. Daarnaast krijg je informatie over je volgers. Wanneer zijn ze actief op Insta? Hoe oud zijn je volgers? Waar komen ze vandaan? Ook die informatie kan je helpen om nieuwe goede berichten te plaatsen.
4. Het heel goed is af en toe je volgerslijst op te schonen?
Deze is misschien niet zo aardig, maar wel verrassend voor sommigen…. Heel veel mensen denken dat het belangrijkste op social media is hoeveel volgers je hebt. Dit is echt niet waar! Het is vooral belangrijk hoeveel actieve volgers je hebt die ook echt de interactie aangaan. Je hebt echt niks aan iemand die nooit reageert op jouw berichten. Het is ontzettend slecht voor het algoritme van jouw content als jij met 1000 volgers maar 10 reacties krijgt op geplaatste berichten. Je kunt dan beter 500 volgers hebben, waarvan er 100 echt reageren. Dus ga af en toe eens door je lijst met volgers en gooi degene eruit waar je niks mee hebt. Je kunt het ook met een berichtje vragen of de mensen die eigenlijk niks met je berichten hebben jou willen “ontvolgen”. Het klinkt heel vreemd, maar geloof me, je algoritme krijgt echt een boost als je alleen maar enthousiaste en actieve mensen in je volgerslijst hebt!
5. Je berichten beter gezien worden als je zelf ook reageert bij anderen?
Zoals ik net al zei; je hebt niks aan mensen die niet reageren. Dat geldt dus ook voor jezelf. Als jij ook alleen maar “gluurt” maar niks liked of plaatst bij berichten is dat niet best voor het algoritme. Als jijzelf ook regelmatig reageert, word je door Instagram beloont. Zij plaatsen dan jouw geplaatste bericht ook weer wat omhoog, omdat je actief bent. Daarnaast kunnen anderen jouw reactie zien en als dat een positieve of waardevolle is, kunnen mensen nieuwsgierig worden en ook bij jou gaan kijken. Win-win-win.
6. Je 30 hashtags mag plaatsen in Instagram?
En dat is echt veel! Eén van de dames bij wie ik een Instacursus deed zei: “Ik daag je uit om er ook echt 30 te plaatsen”. Ik geloof dat het me één keer gelukt is om er zoveel te gebruiken. Kies hashtags die passen bij je bericht. Je kunt je beroep erin verwerken, de inhoud van je bericht, je locatie. Er zijn heel veel mogelijkheden. Hashtags zorgen ervoor dat mensen die zoeken op Insta jouw bericht beter kunnen vinden. Om het jezelf makkelijk te maken kun je ervoor kiezen een apart documentje in notities te maken met de hashtags die je vaker gebruikt. Die kun je dan gewoon kopiëren. Anders ben je bij ieder bericht al een kwartier kwijt om al die hashtags te tikken. Degene die echt specifiek zijn voor het bericht kun je er dan gewoon bijzetten.
7. Er nog veel meer mogelijkheden zijn met dit platform?
Dit is echt nog niet alles en het leuke van Instagram is dat ze nieuwe dingen blijven ontwikkelen. Reels is ook weer zo’n onderdeel.
Mocht je nog meer tips en trucs willen, neem dan vrijblijvend contact met me op en dan kijken we of ik jou iets bij kan leren ;-)